Alpha Föreningen

Rapport från styrelsen 16 april

Styrelsen har tidigare haft som tradition ett möte per månad. Nuvarande uppsättning av styrelse har bestämt att ha både fysiska möten och kompletterande enkla digitala möten. Ett steg i att effektivisera och vitalisera styrelsearbetet. Ett par styrelsekvällar med Olov Sjöström är även inplanerade för att hjälpa till i det arbetet.

EFS Riks och Västerbotten har årsmöten på gång. Styrelsen godkände de ombud som anmält sig till dessa. Tyvärr var de väldigt få. Vasakyrkan är en stor förening som har rätt till många ombud och därmed stor möjlighet att påverka rörelsen. Styrelsen beslutade att föreningen, vid behov, ger reseersättning till de ombud som reser med tåg till rikskonferensen i Örebro. Föreningen kan även ersätta konferensavgiften mot uppvisande av kvitto. Vasakyrkans styrelse rekommenderar att föreningens ombud följer EFS Riks styrelses rekommendationer vid omröstning.

Styrelsen har inrättat ett ekonomiutskott där det ska vara ett riktat arbete mot ekonomifrågor och framför allt ökat givande. Pengar är ett känsligt ämne och eftersom det är gåvomedel som finansierar verksamheten så är det viktigt att styrelsen och föreningen arbetar klokt, med Guds ord och kraft i åtanke.

Även ett personalutskott har skapats.

Backenkommittén har haft genomgång med Mariaskolan inför sommarens överlämnande. Detta för att samarbetet ska fungera optimalt och ansvarsområden bli tydliga.

Till hösten önskar Joline Degerbrant gå ner i tid, till en anställning på 60%, då hon ska studera diakoni.

Styrelsens senaste tillskott Markus Mattson har överlämnat ett förslag till styrelsen. Synpunkter om visioner, teologi, utveckling, tillväxt, fokus, gudstjänster och även praktiska förslag finns med. Ett digert dokument för styrelsen att arbeta kring.

Styrelsen genom Erik Sjölander