Gemenskaps-Café

För integration, Mot ensamhet

Gemenskap-Cafét är församlingens alldeles nystartade verksamhet. Vi prov startade redan under våren 2024. Vi har ett samarbete med Umeå folkhögskola, där deltagare från kurserna Kommunikation, Samhälle och Jobb samt Samhälle och Liv besöker oss varje tisdag mellan 13.00-14.00. På tisdagarna följer även deras lärare med till vårt café. Det är förmånligt att ha ett utbyte med folkhögskolan, det är dock inte meningen eller målet att cafét ska bygga på deras besök. Vi jobbar med att nå ut med informationen för målgruppen, så hjälp oss att sprida ordet. Vi får också hjälp av Sensus att nå ut med information.

Samarbetet med folkhögskolan slutar efter denna termin (HT24) och målet är att deltagarna ska ha byggt upp en bekvämlighet och trygghet för att komma till caféet på egen hand till våren (VT25). OBS! Efter att samarbetet avslutats till VT25, ändrar vi tiden till 14.00-15.30.

Syftet med gemenskaps-cafét är delvis att ha öppet i kyrkan under vardagar, samt jobba med integration och möta ensamhet. Därav benämningen Gemenskaps-Cafe för integration, mot ensamhet. Ambitionen är att den som är dagledig ska kunna ha en prestigelös gemenskap samt att jobba för att nå våra vänner från andra länder för att erbjuda språkträning och gemenskap. Vid frågor eller om vi vill finnas med i arbetet hör av er till Joline Dagerbrant.