Betraktelse Föreningen Herdestav

Herdestaven

Gudstjänstgrupper

När ni samlas har var och en något att bidra med…1 Kor 14:26

Orden ovan skriver Paulus till församlingen i Korinth men gäller lika mycket oss i Vasakyrkan och våra gudstjänster. Bara genom att vara med i gudstjänsten så bidrar personen och även om man inte kan vara fysiskt närvarande kan man be för gudstjänsten.

Biskopen i Växjö stift Fredrik Modeus talar i boken “Mod att vara kyrka”  om vikten av “kyrkbänksämbetet”: ”att helt enkelt vara en bedjande, lyssnande och lovsjungande gudstjänstfirare.” Modeus talar också om att arbeta med att fler personer får möjlighet att utföra uppgifter i gudstjänst, s.k. “praktisk delaktighet” och ett bra sätt att göra det är genom gudstjänstgrupper.

En gudstjänstgrupp träffas för att förbereda en gudstjänst tillsammans och fördela uppgifter av olika slag, t.ex. hälsa välkommen, be dagens bön, läsa bibeltext, leda i förbön, tända ljus, vittnesbörd, föreslå en psalm. Under hösten har vi bestämt att vid tre gudstjänster i Vasakyrkan pröva att ha gudstjänstgrupper. De tre tillfällena är 6/10, 3/11 och 8/12. Några dagar innan gudstjänsten träffas vi (ca. en timme) för att förbereda gudstjänsten. Skulle du vilja vara med vid någon eller några av de tillfällena så anmäl dig till magnus@vasakyrkan.com.

/Magnus Lind