Styrelsen

Rapport från styrelsemöte

Styrelsemötet inleddes med en introduktion av William Caery, ofta kallad missionens fader. Och hans arbete i Indien. Där han där och då ”bara” fick 700 personer att konvertera till kristendomen men hans arbete med bibelöversättningar, utbildning och socialt arbete gav stora ringar på vattnet. Hans talesätt: ”Vänta stora ting, våga stora ting.” är inspirerande för hur Vasakyrkan kan visionera och arbeta idag.

Som oftast var det mycket på agendan för styrelsen på detta möte. Men med tanke på just det kommer styrelsen framöver försöka mötas utöver styrelsemötena, för att kunna fokusera på visionsarbete, gemenskap, bön och annat uppbyggande för föreningen och styrelsen. De ordinarie mötena är viktiga men måste vara tidseffektiva. Detta är ett försök att underlätta och stärka styrelsearbetet.

Föreningens lokaler hyrs ut och det är glädjande. En översyn och omförhandling av kontrakt och prislistor pågår. Mariaskolan, som hyr Backengården, har till sommaren varit hyresgäst i fem år och kontraktet förlängs med ett år i taget om ingen av parterna säger upp det. Skolan önskar fortsätta hyra lokalerna men har tankar och visioner även de. Arbete kring skolans framtida hyresmöjligheter pågår.

Styrelsen beslutade att föreningen ska bli en så kallad Alpha-partner och bidra med 10 000 kr/år. Allt arbete med Alpha centralt finansieras via gåvomedel.

Vasagatan håller på att byggas om, ett lyft för kyrkan när det är klart. Fram till dess kan det innebära störningar för t ex “På trappan” och transporter. Men det kommer inte innebära att transporter och t ex rullstolar inte kommer in i kyrkan.

Upphandlingen av ny ljudanläggning i kyrkan har haft lite problem men inte stannat av. Planerad installation är i början av 2024.

Det kommer in mindre gåvomedel än budgeterat. Det finns en grupp som arbetar med hur givandet ska kunna öka. Några förslag för att öka givandet är tydligare information om det ekonomiska läget, en ”ekonomihörna”, kollekttal, ökad vetskap hos medlemmar om vad som finansierar föreningen.

För att effektivisera vår ekonomihantering har styrelsen beslutat att börja använda  redovisningstjänster från EFS-riks från och med nästa år.

En ny parkeringspolicy för kyrkans garage beslutades. Det blir inte möjligt att reservera platser. De medlemmar och anställda som har behov av plats när de medverkar i verksamheten kan parkera där i mån av plats. Samma sätt att komma in med kod eller fjärrkontroll till lås som tidigare gäller fortfarande. Hantering av parkeringsplatser görs av personalen.

Styrelsen genom Erik Sjölander