Rapport från styrelsedagen den 9 oktober

Styrelsen samlades till styrelsedag på Strömbäcks folkhögskola lördag den 9 oktober.

Vi lyssnade på Carl-Erik Sahlberg (präst och fd direktor för Sankta Clara kyrka) som i RE:formera-podden (https://reformera.net/podcast/ ) berättade om vad som krävs för att en församling ska växa. Den kyrka växer som

Styrelsen samlades på Strömbäcks folkhögskola lördag den 9 oktober för att tillsammans prata om framtidsfrågor för Vasakyrkan.

En av punkterna var att lyssna på Carl-Erik Sahlberg (präst och fd direktor för Sankta Clara kyrka) som i RE:formera-podden (https://reformera.net/podcast/) berättade om sin syn på vad som krävs för att en församling ska växa. Den kyrka växer som…

1. är öppen för alla4. sätter Jesus i centrum7. söker Gud i bön
2. bryr sig om folk i nöd5. lever ett rent liv8. använder lekmän
3. har en kärleksfull gemenskap6. vågar lida för sin övertygelses skull9. är beroende av den helige Andes kraft
Carl-Erik Sahlberg

Även Magnus Perssons (inspiratör på EFS RIKS) tankar om församlingsutveckling som finns i hans senaste bok ”Som ringar på vattnet” låg till grund för samtal och eftertanke. Han pratar i boken om sex begrepp som kan läggas in i en cirkelbild; Research, Rannsakan, Rotad, Riktad, Rustad och Resultat. Vi behöver både personligen och som förening fundera på dessa begrepp.

Även vår vision och våra stadgar låg till grund för samtalet om hur Vasakyrkan ska utvecklas framöver, både på kort sikt och i lite längre perspektiv.

De områden som är prioriterade i verksamhetsplanen för 2021 är: Öppen kyrka, Utrustande undervisning och Diakoni. Under 2022 behöver vi fortsätta arbeta med de prioriterade områdena och även koppla det vi gör till vår vision och stadgarna.

Ett tema som genomsyrade dagen var församlingsutveckling och hur Vasakyrkan kan bli den kyrka som hon är ämnad till att vara. Styrelsen vill fortsätta på den grund som redan är lagd, Jesus Kristus, för att fler människor ska komma till tro på honom. Vi behöver alla fundera på vad vi, var och en, kan göra så att Vasakyrkan blir till den kyrka som växer.

Rapport från styrelsemöte 9 oktober

Styrelsedagen på Strömbäck avslutades med ett styrelsemöte där bland annat detta avhandlades:

• Värme och Vila
    Umeå Stadsförsamling har ställt en fråga till Vasakyrkan, om vi vill vara med i den diakonala satsning som de kommer att genomföra under de kallaste dagarna i vinter. Det innebär att kyrkolokaler upplåts, under ordnade former, med volontärer och inträdesbiljetter för behövande. Frågan gäller om vi kan tänka oss att Vasakyrkan kan vara en av de lokaler som används. Styrelsen beslutade att ställa sig positiva till detta under förutsättning att de praktiska frågorna kan lösas. Innan beslut tas ska det även ges tillfälle på ett föreningsmöte att samtala om saken.
  • Vision och Strategi
    Vår nuvarande vision diskuterades. Det är nästan bara orden ”Nära Jesu, Nära varandra och Nära omvärlden” som är känt. Visionen innehåller mer än så. Styrelsen beslutade att behålla nuvarande vision och att genomlysa verksamheten med den. Styrelsen vill att nuvarande vision ska börja leva och användas. Vår verksamhet ska vara förankrad i vår vision och våra stadgar.
  • Ekonomi
    Ett statligt stöd till trossamfund har kommit till Vasakyrkan. Det innebär att det stora underskottet vi hade blev betydligt mindre och hanterbart.
  • Rekrytering
    • Styrelsen beslutade att anställa Torbjörn Arvidsson som vikarie på 30–50% under vårterminen för att ersätta Emmeli vid hennes föräldraledighet.
    • Till den utannonserade tjänsten som ungdomskonsulent har det sökt ganska många. Av de sökande valdes några personer ut för intervjuer. Nu kvarstår det en andra intervju med två sökande.

Styrelsen/ Peo och Lena