Föreningen

Kulturverandan

Kulturverandans syfte och mål är att göra EFS-gården på Backen till en mötesplats och kreativt kulturcentrum för alla. Men framför allt är Kulturverandans mål att vara en väg in till kyrkans gemenskap och föda tro. Kulturverandan vill vara med och medverka till Vasakyrkans vision: “att leva nära Jesus, nära varandra och nära omvärlden”.

Sommarens Kulturveranda var lika trevlig och uppskattad som vanligt! Hantverksbod, workshops, konserter, veckomässor/aftonböner och fikaförsäljning.., torsdagskvällarna var späckade med härligt skapande, örongodis och kost för både själ, hjärta och mage.

I år avslutades nästan varje kväll med veckomässa eller aftonbön, vilket gav torsdagarna en fin avrundning. Vilka upplevelser besökarna sedan gör i sina hjärtan kan vi aldrig riktigt veta, men det kändes fint att erbjuda en verksamhet där tröskeln inte är alltför hög.

När vi summerar vad som kommit in via försäljning i hantverksboden, kaféet och skänkta pengar av workshopledare, så uppgår siffrorna till dryga 27.000 kr. Utöver det har besökare och musiker skänkt pengar via Swish till Vasakyrkan och annan verksamhet inom EFS under konserter och veckomässor/aftonböner.

Ett stort TACK till alla er som varit med och bidragit till att vi kunnat hålla Kulturverandan öppen ännu en sommar. Utan alla er hade det inte varit möjligt. Gud välsigne er!

/Kulturverandans planeringskommitté