Föreningen Styrelsen

Rapport från styrelsen

Den 18 mars höll styrelsen sitt första sammanträde sedan årsmötet. Vi började med en presentationsrunda och funderade över vilka förväntningar vi har för året och hur lever vi upp för Vasakyrkans Vision som är: Att leva – nära Jesus – nära varandra – nära omvärlden.

Den 18 mars höll styrelsen sitt första sammanträde sedan årsmötet. Vi började med en presentationsrunda och funderade över  vilka förväntningar vi har för året och hur lever vi upp för Vasakyrkans Vision som är: Att leva – nära Jesus – nära varandra – nära omvärlden.

Styrelsen har gjort en utvärdering av styrelseåret 2020/2021 som nu Simon West sammanställt. En arbetsgrupp tog fram förslag på förbättringsåtgärder utifrån Simons sammanställning. Följande förbättringsåtgärder beslutades att införas:

1. Utskott
  • Arbetsutskott (AU) ska:

Förbereda och följa upp styrelsemöten

Identifiera viktiga och strategiska frågor som behöver behandlas i styrelsen

Besluta i vissa ärenden som inte behöver behandlas i styrelsen

• Informationsutskott ska:

skapa förutsättningar och strategier för föreningens informations och kommunikationsbehov.

• Diakoniutskott ska:

definiera vad det innebär att arbeta diakonalt i Vasakyrkan. Vilka och hur möter vi nya människor i Vasakyrkan

• Ekonomiutskott ska:

ta fram ett helhetstänk runt ekonomi. Det innebär att både utgifter och intäkter ska ses över

• Fastighetsutskottet ska:

hantera både skötsel och underhåll av fastigheterna.

se över kommande behov av ombyggnationer m.m. Utskott som redan finns.

• Ungdoms-/Unga vuxna utskott ska:

lyfta fram ungdomsarbetet i olika plan i föreningen och samordna med andra verksamheter så att de ungas behov tas tillvara.

Utöver de nämna utskott så får vi inte glömma alla andra utskott/grupper som fungerar bra i föreningen.

2. Interna styrelseförbättringar

För att effektivisera styrelsearbetet kommer styrelsen framöver arbeta mer strukturerat och börja använda:

• Ny dagordning för styrelsemöten
  • Beslutsunderlag behövs för att säkerställa att rätt beslut tas.
  • Årshjul för styrelsearbete behövs så att det finns god framförhållning och att det ges tid för visions och strategifrågor.

Årsmötet 2 mars hölls digitalt pga. pandemin. Glädjande nog så var 47 personer med. Vi hoppas på ett fysiskt årsmöte nästa år. Lättare att ställa frågor m.m.

3. Anmälan till kommande årsmöten

Anmälan till kommande årsmöten för EFS Riks och EFS Västerbotten kommer att finnas på vår webb, under aktuellt, och i månadsbladet.

• EFS i Västerbotten 8 maj i Robertsfors – Digitalt? Beroende på folkhälsomyndighetens föreskrifter om begränsade samlingar återkommer EFS i Västerbotten med information om hur årsmötet kommer att genomföras.
  • EFS Riks 14 – 16 maj sker digitalt i år.

Kollegiet: Emmeli, Anna och Kristina gör ett fantastiskt arbete trots pandemin. Lite tungt emellanåt, när man inte kan/får träffa medlemmarna och andra härliga människor i kyrkan.

Vi får be för dem och deras familjer.

Nästa styrelsesammanträde blir den 20/4.

Styrelsen gm Eva L K

Foto/bild:Peo Einemo.