Värme & Vila

Under hösten och ända fram till januari månad jobbade vi – Umeå Stads Kyrka och Vasakyrkan -stenhårt med alla förberedelser för att kunna starta upp Värme och Vila. Volontärer fick komma och besöka våra kyrkor, lära sig om hur verksamheten skulle bedrivas och de fick också gå en bra hjärt- och lungräddningskurs.

Hur går det med verksamheten?

Men tyvärr kom inte romerna och andra papperslösa tillbaka efter jul och ännu har behovet av vår verksamhet inte infunnit sig. Vi har insett att vi förmodligen inte kommer behöva öppna Värme och Vila denna termin då vi nu går mot ljusare och varmare tider.

Inför nästa vinter är vi däremot förberedda, inga inköp behöver göras och vi känner redan till de behov som verksamheten har. Redan i oktober kommer vi att gå ut med nya intresseanmälningar så att vi, så snart det blir kallt, kan öppna upp för de som inte har någonstans att värma sig på nätterna. De volontärer som funnits med denna vår kommer naturligtvis återigen att bli erbjudna att hjälpa till.

Vi ser med spänning fram emot nästa vinter och hoppas att vi kan få hjälpa dem som det behöver.